Laat je niet Oplichten! 5 Tips om Phishing te Herkennen

Op internet zijn er een heleboel criminelen die het uit hebben op jou gegevens. Ze hengelen naar persoonlijke gegevens of geld. Dit ‘hengelen’ word phishing genoemd. Phishing is een probleem en zorgt voor erg veel slachtoffers. Met deze 5 tips kun ook jij leren om phishing te herkennen, zodat jij niet een van deze slachtoffers wordt.

Tip 1: Controleer de afzender

Een van de belangrijkste dingen waar je op moet letten, is de afzender van een berichtje of mailtje. Krijg je een Whatsapp bericht van een onbekend nummer? Wees dan op je hoede, zeker als ze beweren iemand anders te zijn en al helemaal als ze iets van je willen. Ga er niet op in!

Controleer bij mailtjes altijd de afzender van het bericht. Het gedeelte na het apenstaartje (@) is het belangrijkste gedeelte, omdat dat de afzender is. Zo weet je dat een mailtje van info@computerhulpberkelland.nl van mij is: het gedeelte na het apenstaartje is “computerhulpberkelland.nl”.

Criminelen gebruik en vaak een naam die er erg op lijkt zoals “zlggo.nl” in plaats van “ziggo.nl” of “abnamro-bank.nl” in plaats van “abnamro.nl”. De verschillen zijn erg subtiel, dus let er erg goed op! In andere gevallen klopt er helemaal niets van, zoals in het voorbeeld hieronder. Dit is een mailtje die doet alsof het van Meta (de maker van Facebook) af komt, terwijl de afzender een “outlook.com” is. Dat is dus hartstikke nep!

Valse afzender van een phishing mailtje van Meta: de afzender is outlook.com in plaats van meta.com.

Tip 2: Let op spel- en taalfouten

Heel veel phishing kun je herkennen aan de vele taalfouten. Het is dus belangrijk om iedere mail aandachtig te controleren op taalfouten. Sommige vallen erg goed op, andere wat minder. Hieronder vind je een voorbeeld van een spelfout in een phishing mailtje die beweert van Meta te komen. Wees extra voorzichtig als er dus spelfouten in een bericht staan!

Spelfout in een phishingmailtje, zogenaamd van Meta.
Spelfout in een phishingmailtje, zogenaamd van “Meta”

Tip 3: Geef nooit je inloggegevens!

Soms word er toegang gevraagd tot je account. Geef dit echter nooit! Organisaties zullen hier nooit op vragen en hebben deze toegang ook helemaal niet nodig. Geef dus nooit je wachtwoord of gebruikersnaam weg online: niet aan banken, organisaties, social media en ook niet via Whatsapp.

Heb je toch ergens per ongeluk je wachtwoord ingevuld? Zorg dan dat je deze zo snel mogelijk veranderd en dat je wachtwoorden niet hergebruikt tussen verschillende websites: criminelen zullen het gestolen wachtwoord ook proberen op andere websites!

Tip 4: Haast je niet

Veel criminelen zullen doen alsof er haast geboden is. Hier kun je phishing goed aan herkennen, want er is niet vaak haast. Hieronder staan een paar berichten die je te zien zou kunnen krijgen, waar je niet op in moet gaan:

  • “Je account word binnen 24u gesloten als je nu geen actie onderneemt¨
  • “Betaal nu om te voorkomen dat je rekening bevroren wordt.”
  • “Je account is aangemerkt voor fraude. Reageer binnen 24u om problemen te voorkomen.”

Al deze berichten zijn nep: er is zelden zoveel haast bij een actie. Twijfel je toch? Neem dan zelf contact op met de instantie. Reageer niet op het bericht zelf, maar zoek zelf het nummer of de e-mail van de instantie op, of vraag iemand anders die je hier mee kan helpen.

Tip 5: Open geen bijlages of links van onbekende

In veel mailtjes staan er links of bijlages die leiden naar virussen of vreemde websites die veel schade aan kunnen richten. Ze kunnen soms je inloggegevens stelen, je toetsenbord aanslagen bijhouden of je computer onbruikbaar maken. Open daarom nooit bijlages of links van onbekende afzenders.

Schaam je niet na een oplichting: Praat erover met anderen

Oplichting komt erg veel voor. Criminelen worden steeds beter in het maken van phishing. Zelfs mensen die goed letten op phishing, kunnen nog steeds in de val trappen. Het is erg belangrijk om te praten met anderen over een incident, want er zijn mensen die je kunnen helpen.

Doe aangifte bij de politie. Is er geld gestolen? Bel dan je bank: wellicht kunnen ze je helpen om het geld terug te krijgen. Je kan ook hulp krijgen via slachtofferhulp.nl.

Laat anderen ook phising herkennen!

Hopelijk vond je dit een nuttig artikel en ben je beter voorbereid tegen phishing. Deel dit met je bekende en behoed andere mensen voor oplichting online!